piątek, 12 września 2014

Baltic pies, który płynął na krze


Obie Cacane jak wiele innych dzieci marzą o posiadaniu psa. Niestety nie jest to moment, w którym moglibyśmy spełnić tę zachciankę. Nie oburzajcie się, bo słowa zachcianka użyłam z premedytacją. Podobnie jak słowa odpowiedzialność. Konkretnie ich zachcianka a moja, nasza rodzicielska odpowiedzialność. Starsza Cacana od dawna stara pokazać się nam, że byłaby troskliwym właścicielem, podczytuje o ulubionej rasie, był nawet czas, że wychodziła na chodnik ze skakanką. I ja w jej szczere chęci absolutnie nie wątpię. Ale....

Tytułowy pies miał kiedyś właścicielkę, która o niego dbała, mówiła miłym głosem, zabrała do ciepłego domu srogą zimą i pogłaskała. Ale w życiu różnie się plecie, pani pewnego dnia zniknęła a nowi właściciele gospodarstwa nie przejęli tej miłości i przywiązania. Pies nie rozumiał, odszedł, doświadczył głodu, zimna i ogromnego strachu. Przebył długą drogę, spotykał się z przejawami ludzkiej życzliwości, szczególnie od dzieci, ale....

Narrator, nie ocenia, nie wartościuje. Pokazuje ludzkie postawy i przede wszystkim skłania do refleksji. Książka oparta jest na wydarzeniach faktycznych. I nie jest przykryta choćby maleńką warstwą lukru. Czytając bardzo starałam się prowadzić głos spokojnie, bez emocji i modulacji. Nie chciałam przestraszyć, doprowadzić do płaczu, ale skłonić do przemyśleń. Szczęśliwie dla mnie i mojego najmłodszego czytelnika kończy się dobrze. "Psa, który płynął Wisłą na kawałku kry obserwował cały świat. Kiedy wpłynął na wody Bałtyku- od niechybnej śmierci uratował go oficer mechanik statku badawczego R/V Baltica. Książka Barbary Gawryluk to wzruszająca historia o losach psa i jego wybawcy. To opowiadanie o rodzącej się się w najtrudniejszych warunkach miłości między psem a człowiekiem."

Baltic pies, który płynął na krze

wydawnictwo: Literatura

autor: Barbara Gawryluk

ilustracje: Iwona Cała













1 komentarz:

  1. Swego czasu o psiaku mówiła cała Polska :-) Teraz nie jest już zwykłym psiakiem :)

    OdpowiedzUsuń